
 

 

 
The University of North Carolina at Asheville 

 
 

Broadcasting Propaganda: Voice OF America’s Role in The Hungarian Revolution of 1956 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A Senior Thesis Submitted to 
The Faculty of the Department of History 

In Candidacy for the Degree of 
Bachelor of Arts in History 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
by 

Patrick Brown 
 



1 

 

 

 “Some criticism by the VOA is factual, but some programs seem to incite violence. The 

VOA should point out shortcomings but not incite people to open resistance.”1 This was a criticism 

levied against the VOA by a Hungarian refugee after the Hungarian Revolution of 1956. There has 

been much debate regarding what prompted the Hungarian people to revolt. The majority of the 

blame has aptly been placed on the repressive and intrusive Soviet regime. However, in the wake of 

the revolution, the media criticized Radio Free Europe (RFE) for issuing instigative and 

presumptuous broadcasts to Hungary. Investigation was limited to RFE, despite Hungarian 

refugees’ statements claiming that both RFE and Voice Of America (VOA) broadcasts were 

aggressive and suggestive. Though undoubtedly VOA was much more subtle in their propaganda 

campaign than RFE, VOA still pursued an aggressive and misguided policy toward Hungary driven 

by tense relationships between government agencies and ambiguous policies. This unorganized and 

unchecked aggression was compounded by a general ignorance of the Hungarian political and social 

climate and ultimately led to ill-conceived VOA broadcasts, which suggested that Hungarians pursue 

revolutionary change that would be supported by the U.S. These suggestive broadcasts left 

Hungarians helplessly expecting superpower support that would never materialize. 

In the extensive research regarding the Hungarian Revolution, most scholars tend to look at 

western radio broadcasting as a rather insignificant factor in fomenting the crisis. The most vocal of 

these scholars tend to be retired employees of RFE. Arch Puddington and Richard Cummings, two 

employees of RFE, both concluded that the controversy that emerged around RFE broadcasting in 

the wake of the revolution was exaggerated by the media and based on unfounded and subjective 

accusations that were not supported by evidence. They claimed all RFE was doing was fulfilling their 

                                                 
1 “Soviet Reactions to the VOA,” p.1, Soviet Reactions to the VOA (84) 1957-1957, Special Reports, Compiled 1953-
1983, Records of the U.S. Information Agency (USIA), 1900 – 2003, Record Group (RG) 306, National Archives II, 
College Park, MD. 



2 

 

 

necessary and proper role.2 More recently, another former RFE employee, A. Ross Johnson, has 

taken up the cause of vocally defending RFE and western radio against previous accusations. 

Johnson defended RFE, claiming that in no way did its’ broadcasts encourage revolution among the 

Hungarian people or assert that the U.S. would supply the Hungarians with aid.3 

 However, more frequently, scholars of the Hungarian Revolution have begun to criticize 

western radio, and in particular RFE for its role in the revolution. These arguments have begun to 

reiterate Gyorgy Litvan’s claim that western radio broadcasts had a consequential role in instigating 

revolutionary action in Hungary and in establishing a belief among Hungarians that they would 

receive western aid. Litvan argued that irresponsible broadcasts emerged from a general lack of 

concern for the Hungarian people within the U.S. government.4 Recently, Michael Nelson, a 

historian of RFE, has been very critical of RFE broadcasts, claiming that Johnson’s study has 

glossed over more incendiary broadcasts by RFE, including one that instructed Hungarians on how 

to make Molotov cocktails. Nelson argues that many broadcasts were overly aggressive.5 Other 

scholars, such as Csaba Bekes, claimed that RFE and VOA broadcasts referenced the U.S. policy of 

liberation of captive nations in order to spread the illusion throughout the world that the U.S., which 

had never shown any previous interest in these nations, had made their liberation a cornerstone of 

its foreign policy. Bekes alleges that this was merely propaganda issued by the U.S. that culminated 

                                                 
2 Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty (Lexington: University 
Press of Kentucky, 2000), 100.; Richard Cummings, Cold War Radio: The Dangerous History of American Broadcasting in 
Europe 1950-1989 (Jefferson, NC: McFarland & Co., 2009), 46. 
 
3 A. Ross Johnson, “Setting the Record Straight: Radio Free Europe and the 1956 Hungarian Revolution," History and 
Public Policy Program Occasional Paper #3, Woodrow Wilson International Center for Scholars. October 2006, 28.; A. 
Ross Johnson, ed. and Eugene R. Prata, ed., Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union and Eastern Europe: A Collection 
of Studies and Documents, (Budapest, Hungary: Central European Press, 2010), 265. On December 15th 2010, Johnson will 
release another book entitled, Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years and Beyond published by Stanford 
University Press.   
 
4 Gyorgy Litvan, ed. The Hungarian Revolution of 1956: Reform, Revolt, and Repression, 1953-1963, (New York: Longman, 
1996), 100. 
 
5 Michael Nelson, War of the Black Heavens:The Battles of Western Broadcasting In the Cold War, (Syracuse, NY: Syracuse 
University Press, 1997), 76. 



3 

 

 

with the unfortunate death of thousands of Hungarians.6 Johanna Granville expands on Bekes’ 

argument in several works. In The First Domino and “Caught With Jam on our Fingers”, Granville 

discusses the general lack of knowledge in the U.S. and the Soviet Union regarding the Hungarian 

situation. She claimed that this ignorance led to many misguided policies and broadcasts that 

inflamed an audience of which the U.S. was completely unaware.7  

 Although most scholars have focused primarily on RFE, Gary D. Rawnsley has extensively 

studied VOA’s role in the revolution. Rawnsley concluded that VOA was, by its nature, a 

propaganda organization.8 In his study he examined broadcasts issued by VOA from October 23, 

1956 to November 8, 1956. He argued that broadcast scripts did not deviate from government 

policy however, he asserted that the government’s policy was aggressive and crusading. Rawnsley did 

not condemn commentaries written by scriptwriters, but did argue that Dwight Eisenhower’s 

speeches broadcasted on VOA were aggressive in nature and could have led to the Hungarian 

expectation of aid.9 While Rawnsley’s work is groundbreaking it is also limited its scope of 

investigation, as he only examines broadcasts made during the revolution, ignoring revolutionary 

broadcasts that were issued prior to the inception of violence. 

While the issue of foreign broadcasting to Hungary during the revolution has been widely 

covered, there are few sources that address VOA’s role in the revolution, perhaps because RFE’s 

broadcasts were much more incendiary than VOA’s broadcasts. However, the Hungarian population 

listened to VOA regularly and often claimed that the broadcasts were suggestive. Therefore, this 

                                                 
6 Csaba Bekes, “The 1956 Hungarian Revolution and World Politics,” Cold War International History Project (CWIHP) 
Working Paper Series No. 16, 5. 
 
7 Johanna C. Granville, The First Domino: International Decision Making During the Hungarian Crisis of 1956, (College Station, 
TX: Texas A&M University Press, 2004), 34.; Johanna C. Granville, “Caught With Jam on Our Fingers: Radio Free 
Europe and the Hungarian Revolution of 1956,” Diplomatic History 29, no 5. (2005): 838. 
 
8 Gary D. Rawnsley, Radio Diplomacy and Propaganda: The BBC and VOA in International Politics, 1956-1964, (New York: 
McMillan Press, 1996), 81. 
 
9 Ibid., 82. 



4 

 

 

essay will add to the scholarship by providing an objective study of VOA broadcasts issued prior to 

and during the revolution to examine whether they had any role in instigating the rebellion or in 

creating the Hungarian opinion that they would receive western aid.   

 In the wake of World War II it was clear the dominant world powers had changed. The 

United Kingdom and Germany had been decimated by wars and economic hardships. The 

weakening of old powers along with several other factors allowed the U.S. to emerge as the 

dominant power in the West, while the Soviet Union emerged as the dominant power in the East. 

Shortly after the end of World War II the tenuous alliance between the two nations dissolved. The 

aftermath of the war featured an extensive Soviet state that stretched well into Eastern Europe as a 

result of territorial gains acquired from Germany in World War II. The post-war structure also 

featured two opposing powers with dichotomous worldviews and ideologies, each hindering the 

success of the other. In order to limit the spread and continuation of either ideology, both powers 

embarked on propaganda campaigns communicating not only with nascent third world nations, but 

also within the superpowers and their satellites.10  

 Each superpower attempted to curb the other’s ability to flourish in the world. The U.S. had 

the much more daunting task due to the isolated nature of the Soviet Union and Soviet censorship.  

One communication method that proved extremely successful for the U.S. was covert short-wave 

radio communication with Soviet satellite states, the third world, and inside Russia itself. Thus 

shortly after World War II, U.S. radio stations, such as VOA turned toward fighting Communism in 

the third world and the Eastern Bloc. VOA’s success encouraged the government and private 

organizations to sponsor other stations, such as RFE and Radio Liberty.11 However, by embarking 

on this propaganda venture, the U.S. would have to walk a fine line, trying to implement subtle 

                                                 
10 Foreign Relations of the U.S. (FRUS), 1955-1957, 25: 66. 
 
11 Arch Puddington, Broadcasting Freedom, 22. 



5 

 

 

evolutionary change without precipitating a violent revolutionary response, which could prove 

detrimental to the people of Eastern Europe and to the future spread of western ideas, as well as to 

advancements of democracy and capitalism in the third world and the Eastern Bloc. This fine line 

was crossed and the issue came to a head in 1956, when the Hungarian Revolution broke out on 

October 23rd. 

 The Hungarian Revolution began as a student protest, however the events quickly 

accelerated when the state police fired at demonstrators. In response, Erno Gero, the General 

Secretary of the Hungarian Working People’s Party, called for Soviet troops. The revolutionaries had 

initial victories, replacing the unpopular Gero with popular leader Imre Nagy and forcing a Soviet 

troop withdrawal on October 28. These victories were short-lived, on November 1, 1956 the Soviet 

Union reversed its decision and re-invaded on November 4, crushing the rebellion. By November 8, 

1956 the Soviet Union had suppressed the rebellion, killing 2,500 people and wounding 13,000.12  

There is no doubt that radio broadcasts were one of the most successful ways in which 

western ideology penetrated communist nations. Radio broadcasting to satellites proved to be far 

more successful than the U.S. could have ever foreseen. The U.S. was pleasantly surprised by the 

results of the 1956 U.S. Information Agency (USIA) reports measuring radio listening. They were 

overwhelmed by the volume of short wave radio sales, and the number of people who claimed to 

listen to VOA in refugee reports. In Hungary, the number of homes with radio receivers grew by an 

average of ten percent during 1956. That same year a total of 1.396 million radios had been sold in 

Hungary. In fact, one in eight Hungarians owned a radio receiver.13 In Hungary, foreign broadcasts 

                                                 

 
12 Gyorgy Litvan, ed. The Hungarian Revolution of 1956: Reform, Revolt, and Repression, 1953-1963, (New York: Longman, 
1996). 

 
13Wilbur Schramm, “Report of Chairman on 4th Annual Conference on US Broadcasting to the Soviet Orbit,” p.1, 
Schramm Report 1957, Reports and Studies, Compiled 1953-1998, documenting the period documenting the period 
1944-1998, Records of the USIA, 1900-2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 



6 

 

 

attained popularity similar to the fireside chats in America. Broadcasts became a social event. 

Refugee reports confirmed foreign radio’s growing popularity, claiming that 96% of Hungarians 

listened to foreign radio and in particular to VOA. Reports also revealed that foreign radio was 

widely popular in all sectors of society. Radio had penetrated into the homes of farmers, workers, 

soldiers, artisans, and intellectuals. 14 Despite this success, radio broadcasters did have to cope with 

Soviet jamming of their broadcasts. Yet, reports showed that less than ten percent of English and 

German broadcasts to Budapest were jammed, and Hungarian broadcasts also went unabated more 

than 50% of the time. In the Hungarian countryside broadcasts were rarely blocked.15  

 The U.S. government did not trust refugee reports suggesting the successes of foreign radio 

broadcasting. The U.S. feared that refugees might embellish facts about radio broadcasting in order 

to get the government to take a greater interest in the welfare of their country or that refugees might 

be more politically charged than the average population. Washington was also wary of trusting the 

reports because of the small percentage of the population that refugees represented.16  The 

government used many other methods to assess the success or failure of broadcasts, such as reports 

from Red Cross volunteers, travelers to the area, ambassadors, and criticisms that the Soviet Union 

interjected at broadcasters through their own propaganda institutions.17 

 The U.S. believed that Soviet criticisms of radio broadcasts were a much more objective 

parameter upon which to determine radio successes. This proved to be a dangerous criterion upon 

which to base judgment because the Soviet Union typically only commented on overly polemic and 

                                                 

 
14 Division of Radio Program Evaluation, Department of State. “Media of communication and the free world as seen by 
Hungarian refugees,” p.55, http://www.osaarchivum.org/digitalarchive/hoover/index.html (June 2010) 
 
15 Ibid., 55. 
 
16 “Radio Moscow on VOA Behind the Iron Curtain,” p.1, S 28, Special Reports, compiled 1953 – 1983, Records of the 
USIA, 1900 – 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
17 “Determining the Impact of Radio Broadcasting to the Soviet Orbit,” p.1, S-16-57, Special Reports, compiled 1953 – 
1983, Records of the USIA, 1900 – 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD.  



7 

 

 

aggressive broadcasts. Basing broadcast success on Soviet reactions led to an intensification of 

western broadcasts because if the Soviets did not react, the U.S. believed that their broadcasts were 

causing no changes. As U.S. broadcasts became more polemical in 1955 and 1956, Soviet 

publications criticizing broadcasts and broadcasters increased. In 1955 “American propaganda 

suffers a fiasco” was published in the Literary Gazette. The article criticized Americans, particularly 

Theodore Streibert, the head of the USIA, for wasting money broadcasting to people who were 

completely satisfied with Communism.18 A similar case arose in 1956 when The Kommunist professed, 

“The imperialist propaganda of the U.S. is a threat to the peace and security of our nations.”19 

Reports like these led Washington to believe they were having success in Hungary because if the 

Soviet Union was using resources to condemn radio stations then the broadcasts were causing 

changes. Soviet leaders also criticized VOA broadcasting. Lajos Acs, the secretary of the Hungarian 

Workers Party Central Committee, asserted that, “foreign radio stations almost break their backs in 

their efforts to lessen the Hungarian people’s faith and enthusiasm.”20 Even Imre Nagy, the eventual 

leader of the free Hungarian government, attacked the VOA for their “despicable slanders.”21 Soviet 

backlash against western broadcasting continued to intensify as foreign broadcasts became more 

sensational and suggestive. Dangers stemming from these methods of judging success were 

intensified by policies stemming from Washington. 

U.S. broadcasting policy to Eastern Europe dictated by President Eisenhower and Secretary 

of State John Foster Dulles was rife with ambiguities and contradictions. Differences emerged 

between policies made public and policies that were kept private. Publicly, Eisenhower and Dulles 

                                                 
18 Ibid., 1. 
 
19 Ibid., 1. 
 
20 “Radio Moscow on VOA Behind the Iron Curtain,” p.1, S 28, Special Reports, compiled 1953 – 1983, Records of the 
USIA, 1900 – 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
21 Ibid., 1. 



8 

 

 

emphatically supported “Liberation of Captive Nations.” Dulles defined this policy in an address on 

January 15, 1953, pronouncing, that “We must always have in mind the liberation of these captive 

peoples.”22 It is within this policy that Eisenhower defined his foreign policy toward Eastern 

Europe, which would become an impetus of his presidency. Eisenhower proclaimed:  

 We should boldly announce that we will never lose interest in a people who want to 
be free—who live unwillingly behind the Iron Curtain. This means launching of a 
concerted political program that will establish our peaceful intent, encourage our 
allies, and assure all the world that as long as any nation is enslaved we shall never be 
indifferent to its peoples’ lot.23  

 

Eisenhower issued a similar statement in his 1955 Christmas message to Eastern Europe that was 

broadcasted on both RFE and VOA. In the speech Eisenhower asserted, “If any East European 

nation shows a visible opposition to Soviet oppression, it can count on our help.”24 This strategy 

was reiterated by Dulles, who claimed that the U.S. should foster and maintain hope among the 

Hungarian population through a psychological offensive. The U.S.’ public policy as defined by both 

Eisenhower and Dulles was very aggressive, intensifying Truman’s policy of containment which they 

thought was too passive, instead proposing rollback and liberation. They proposed that the U.S. 

would aid any peoples who were dominated by the meddlesome Soviet regime. 

 Policy made public by the U.S. was very aggressive however, government policy that was 

kept private was much more passive and reserved. Privately, Dulles and other politicians seemed 

aware of the dangerous situation that existed in the Eastern Bloc. They seemed acutely aware of the 

risk of a possible Soviet military reaction to any Eastern European uprising. Dulles emphatically 

                                                 

 
22
 Kenneth Allan Osgood, Total War: Eisenhower’s Secret Cold War Battle at Home and Abroad, (Lawrence, KN: University of 

Kansas Press, 2006), 145. 
 
23 Dwight D. Eisenhower, “Speech 30 June 1955,” p.1, PBC 890.3 Press Releases, PBC 890 Basic Statements, Records 
Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, compiled 1951 – 1960, General Records of the Department of 
State, 1763-2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
24 Puddington, Broadcsting Freedom, 131. 



9 

 

 

asserted that the U.S. could not risk “condemning the Hungarian people to genocide.”25 He argued 

that change in Hungary had to be constructed peacefully and slowly, utilizing international 

institutions and conferences to promote peace between the Soviet Union, their satellites, and the 

western powers. Dulles insisted that the U.S. enact slow but evolutionary changes within the Soviet 

Bloc.26 The U.S. also seemed to realize that at no time in the foreseeable future would the Soviet 

Union allow Hungary to leave the socialist camp, and that the U.S.’ goal should not be to start a 

rebellion, but to create and maintain a pro-western sentiment among the Hungarians.27 Privately the 

U.S. was aware that it was not in the position to liberate nations from the Soviet Bloc or to provide 

these nations with significant support. 

 The lower levels of the bureaucracy applied specifics to Dulles’ and Eisenhower’s broad and 

ambiguous policies. Some policy-makers from the State Department and the USIA began to define 

their policies in accordance with the administration’s public policy while others conformed to policy 

that was made in private. Policy statements by both the USIA and the State Department were rife 

with variations that emerged as each bureaucrat inserted their own interpretation to governmental 

policies. Some bureaucrats, primarily from the International Broadcasting Service and the 

International Propaganda Service, believed that the VOA should proceed with restraint. They 

wanted scriptwriters to promote peace through peaceful change, working to reverse the injustices of 

the status quo.28 This faction directed scriptwriters to limit their broadcasts to news and policy 

                                                 

 
25 John Foster Dulles, “Speech 30 June 1955,” p.1, PBC 890.3 Press Releases, PBC 890 Basic Statements, Records 
Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, compiled 1951 – 1960, General Records of the Department of 
State, 1763-2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
26 FRUS, 1955-1957, 25: 107. 

 
27 Ibid., 90. 
 



10 

 

 

statements, omitting commentaries and other superfluous material. They encouraged scriptwriters to 

be truthful, straightforward, and factual while at the same time avoiding strident and inflammatory 

content.29 Other bureaucrats, primarily from the USIA and the office of Eastern European Affairs 

in the State Department, believed that scriptwriters should do anything in their power to bring 

Eastern European states into the capitalist and democratic bloc.30 As lower level bureaucrats placed 

their own spin on governmental policy they began to define the intricacies of broadcasting policy to 

Eastern Europe. 

 Upon examination of radio broadcasting policy it is clear that the more aggressive 

interpretation won.  The large majority of the two agencies thought that acting with restraint would 

render radio broadcasting innocuous, making it ineffective and limiting any changes that it could 

invoke.31  The majority of the more aggressive group did not want to see VOA rendered impotent 

however, they were concerned about the dangers of psychological warfare. They argued that VOA 

broadcasts should be designed to evoke moral and passive resistance that would slowly chip away at 

the communist system and its leadership. They hoped this resistance would create insecurity in the 

Kremlin without proceeding too aggressively and risking war.32 Bureaucrats believed that broadcasts 

                                                                                                                                                             
28 “Global Theme III, Convince Peoples Abroad that the U.S. Stands and Works for Peace, 3 January 1956,” p.4, Subject 
Files, Compiled 1956-1962, documenting the period 1946-1962, Policy Plans and Guidance Staff 1960-1965, General 
Records of the Department of State, 1763-2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
29 Jean Jerolaman, “Memorandum for the President from Jean Jerolaman, Subject: Voice of America Broadcasts to 
Hungary, 19 November 1956,” p. 2, Review of Hungarian VOA Scripts, Subject Files, compiled 1956 - 1962, 
documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National 
Archives II, College Park, MD. 
 
30 William A. Crawford, “Memorandum, 6 February 1956,” p.1, PBC 890.2 Policy, PBC 890 Basic Statements, Records 
Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, compiled 1951 – 1960, General Records of the Department of 
State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
31  “1956 Report on the Third Annual Conference on Broadcasting to the Soviet Orbit,” p.7, Special Reports, compiled 
1953 – 1983, Records of the USIA, 1900 – 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
 



11 

 

 

should stimulate pressure from below, while not eliciting a military response.33 While the majority of 

administrators suggested this type of strategy, policy-makers were not aware of the Hungarian 

situation and often pursued policies incongruent with their vision. Peter Zenkl, a Czechoslovakian 

exile, member of the Office of Eastern European Affairs, and chairman of the Council of Free 

Czechloslovakia asserted, “In its’ foreign policy and psychological strategy the west should be bold, 

even if this seemingly invokes the risk of war. We cannot know enough to know if our decisions will 

spark war.”34 U.S. bureaucrats were prepared to lead the Hungarian people blindly, even at the risk 

of war. The U.S. was certainly not trying to instigate a rebellion that would cost many Hungarians 

their lives, but they did not have enough information about the Hungarian situation to know when 

to temper their broadcasts. 

 Contradictions that emerged in U.S. policy were compounded by divisions and hostilities 

that emerged among governmental departments. It is clear that animosities, even at times 

unprofessional malevolence, emerged between the International Propaganda Service (IPS), the 

International Broadcasting Service (IBS) branch of the State Department, and VOA scriptwriters. 

The IPS and IBS excoriated the VOA for deviating from government policy in their broadcasts and 

for placing U.S. foreign relations in an extremely volatile position. In a review of the January 27, 

1956 Paul Ford commentary regarding rapprochement between the Soviets and the U.S., Jean 

Jerolaman, a reviewer, criticized the column for being overly optimistic and deviating from 

                                                                                                                                                             
32William A. Crawford, “Memorandum, 6 February 1956,” p.2, PBC 890.2 Policy, PBC 890 Basic Statements, Records 
Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, compiled 1951 – 1960, General Records of the Department of 
State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
33 Robert Bauer, “Report on Emergency operations of European Division VOA,” p.2, Reports and Studies, compiled 
1953 - 1998, documenting the period 1944 – 1998, Records of the Department of State, 1763-2002, RG 306. National 
Archives II, College Park, MD. 
 
34  Peter Zenkl, “The Liberation of Eastern Europe by Means Short of War, 18 March 1953,” p.10, 890.1 Basic Studies, 
PBC 890 Basic Statements, Records Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, compiled 1951 – 1960, 
General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 



12 

 

 

government policy.35 Jerolaman castigated Ford, commenting, “This is the usual black and white 

propaganda approach, which is belligerent in tones and makes people suspect our basically peaceful 

motives. I suspect that it does not accurately reflect our international posture, certainly not the 

Eisenhower letter to Bulganin, and hence is counter U.S. Policy.”36 The IBS again found 

incongruence with government policy in Ford’s Atoms for Peace broadcast, leading her to label 

Ford no more than a news beat and to threaten Andrew Berding, the head of the USIA. She 

emphasized that if the VOA did not get their facts straight and cease making false statements that 

were inconsistent with government policy, the IPS board might have to begin monitoring their 

broadcasts.37   

 Despite this ultimatum, broadcasts continued to deviate from U.S. policy and infuriate 

members of the IPS and IBS review boards. On June 4, 1956 the IBS criticized VOA scriptwriters 

for commentaries made regarding the Bulganin-Khrushchev talks in London. The IBS concluded 

that scriptwriters’ opinions were not needed in this instance. The IBS representative wrote, “I think 

it much more effective to let the excellent press comment on the subject and to make the point 

rather than the heavy hand of VOA analysis, which is so likely to spoil a good point by overdoing 

it.”38 On June 20th the IPS again criticized a commentary, this time regarding the innocuous nature 

of the UN, calling it an unfortunate script that strayed from U.S. policy and that lessened the 

                                                 

 
35 Jean Jerolaman, “memorandum from Jean Jerolaman to Andrew Berding. Subject Paul Ford Collumns,” p.1, 
Comments to Berding on IPS Material 1956, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, 
General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
36 Ibid., 1. 
 
37 Burris, Phillip H, “Memorandum for Mr. Berding from Phillip H Burris, Subject: Ford Collumn, 30 April 1956,” p.1, 
Comments to Berding on IPS Material 1956, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, 
General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
38 Jean Jerolaman, “Memorandum for Berding, Subject: Comments IBS scripts, 4 June 1956,” p.1, IBS-General, Subject 
Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 
2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 



13 

 

 

effectiveness of the UN in the minds of many people. Jerolaman contended, “A commentator is on 

very dangerous ground when he tries to be an apologist for some aspect of U.S. foreign policy. 

When tempted, he should say nothing or stick to the official line.”39 

 Intensifying this already strained relationship, the IPS and IBS had an unorganized and 

ineffective review policy. Although IPS and IBS reviewers often criticized VOA scriptwriters for 

writing scripts that were inconsistent with government policy, these criticisms had little effect. All 

IPS and IBS reviews of VOA scripts were performed after the broadcasts had already occurred.40 

This made the review process ineffective in limiting improper broadcasts, and allowed transmissions 

that the IPS and IBS review boards thought were harmful to be broadcast unabated. Another 

problem that emerged in the review process was that reviewers received only a small portion of 

broadcast scripts that were transmitted from the Munich broadcast station41, and according to most 

accounts from refugees, broadcasts from Munich were far more controversial than those from 

Washington.42 In the tense climate of the Cold War this was an extremely dangerous trend, as 

incendiary scripts could provoke foreign populations into futile and catastrophic rebellions. After 

the revolution, the USIA observed this difference in broadcasts from Munich and Washington. Dr. 

Wilbur Schramm, a psychological warfare specialist from Stanford University, was asked to examine 

diplomatic foreign radio broadcasts and concluded that while broadcasts from Washington were 

                                                 

 
39 Jean Jerolaman, “Jerolaman to Berding, Subject: World Today Commentary, 20 July 1956,” p.2, Review of IBS, IPS, 
and IMS Materials, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the 
Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
40 This can be examined by looking at the date of the review along with the broadcast date of the commentary. 
 
41 VOA had numerous broadcast stations. The two most prominent and the ones with the most output were in Munich 
and Washington. The Munich station allowed VOA to broadcast from multiple locales making it more difficult to jam 
broadcasts 
 
42 Robert Murphy, “General Special Attachment from Mr. Robert Murphy to Allan Lightner Jr., 29 August 1956,” p.1, P 
to IOP-Comments on IPS Material 1957, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, 
General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD.  



14 

 

 

sober in tone, “VOA broadcasts from Munich give the impression of leashed energy.”43 The 

worthless review process proved to be extremely dangerous in the harsh Cold War climate, and 

allowed many broadcasts that would have been censored to be broadcast without any alterations. 

 Ineffective review procedures and departmental tensions were not the only problems VOA 

faced, they also had to cope with the fact that they had little knowledge of Hungarian social and 

political attitudes. Ignorance of Hungarian outlooks led to many misguided assumptions and 

policies. The most notable of which was that the U.S. perceived Hungarians as having a passive 

attitude and thus attempted to create broadcasts to make Hungarians more politically aggressive. 

However, in reality the Hungarians had a deep-seated political animosity toward the Soviet regime. 

This animosity existed underground, primarily in pods of resistance made up of intellectuals and 

workers. The most notable of these underground coteries of resistance was the Petoffi circle.44 

Therefore, U.S. propaganda was overly aggressive because in reality there was no need to attempt to 

build aggressive resistance among the Hungarian people. The U.S. pursued misguided policies 

because they were not aware of the situation in Hungary. The U.S. did not have many contacts in 

Hungary. The CIA had one operative, and the legation in Hungary seemed to be disconnected from 

the general population.45 This may be best illustrated by the fact that the U.S. relied on information 

from vacationers to Hungary. Mr. Zorthian, a VOA scriptwriter, expressed this problem, professing 

that the VOA did not feel that scriptwriters had enough information on Hungarian attitudes toward 

the government and western radio in order to create informed broadcasts.46  

                                                 

 
43 Wilbur Schramm, “Report 1956,”p.1, Reports and Studies, Compiled 1953-1998, documenting the period 
documenting the period 1944-1998, Records of the USIA, 1900-2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
44 Litvan, The Hungarian Revolution of 1956, 41.  
 
45 Gati, Failed Illusions, 222.  
 
46 Wilbur Schramm, “Report 1956,”p.3, Reports and Studies, Compiled 1953-1998, documenting the period 
documenting the period 1944-1998, Records of the USIA, 1900-2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 



15 

 

 

 One universal theme in radio broadcasting policy was that broadcasters had to eliminate 

Hungarian passive attitudes toward reform and instill in them hope, optimism, and a more 

aggressive political attitude. Scriptwriters were encouraged to be sympathetic to the Hungarian cause 

while at the same time avoiding any comments that could deteriorate any existing revolutionary 

fervor in the hearts and minds of Hungarians.47 Various propaganda methods were designed to 

create and carefully maintain the hope of freedom and the possibility of free, independent exercise. 

The U.S. illustrated that they would never accept Soviet domination of captive peoples and asserted 

that the Soviet regime would never survive the test of history. The VOA also emphasized that all 

Hungarian and Eastern European actions against Communism had to be glorified, which inherently 

made radio broadcasts more aggressive.48 The government realized that change could not come from 

outside sources. The only way to achieve democratization in Hungary was to foster and preserve 

hope via propaganda broadcasts.49 Therefore, VOA broadcasted that the U.S. was sympathetic to 

the plight of the Hungarians and other “captive peoples” in order to increase optimism and U.S. 

prestige in the minds of Hungarians. 

 In order to advance U.S. prestige in foreign nations, the State Department and the USIA 

chose to broadcast about the advancements and achievements of the U.S. Broadcasting policy stated 

that scriptwriters should instill a craving for democracy in the minds of Hungarians by educating 

captive peoples about democracy.50 Scriptwriters were instructed to address the innate liberating 

                                                 

 
47 Dr. Wilbur Schramm, “Briefing Paper Schramm Meeting, 1 August, 1956,” p. 25, Schramm Reports 1956, Reports 
and Studies, Compiled 1953-1988, documenting the period 1944-1998, Records of the U.S. Information Agency, 1900-
2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
48  “1956 Report on the Third Annual Conference on Broadcasting to the Soviet Orbit,” p.230, Special Reports, 
compiled 1953 – 1983, Records of the USIA, 1900 – 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 

 
49
 Ibid. 

50 Peter Zenkl, “The Liberation of Eastern Europe by Means Short of War, 18 March 1953,” p.1,  



16 

 

 

nature of democracy, the successes and abundance of democratic life, and how democracy would 

change a person’s life after its implementation. Democracy was to be portrayed as the only path 

Hungarians could pursue in order to attain their right to control their own political, social, and 

economic institutions.51 Another subject that was to be discussed in broadcasts was the unparalleled 

abundance that democracy created. U.S. officials wished to paint a vivid picture of the lavishness of 

life in the U.S. Scriptwriters wrote about economic, political, and social successes, and contrasted the 

successes and efficiencies of the U.S. with the failures and deficiencies of the Soviet Union.52 

Commentators were also directed to write about the future of a democratic Hungary. Policy 

encouraged them to discuss the social, political, and cultural changes that would occur after the 

implementation of democracy. Commentators discussed the emergence of Hungarian institutions, 

such as schools and banks that would improve the Hungarian standard of living. They also claimed 

that democracy would “depauperize” Hungary. Particular importance was placed on the large 

quantity of consumer and luxury goods that existed in the U.S. and that would exist in Hungary after 

the democratization process.53 These broadcasts were designed to encourage pro-Western and anti-

Soviet feelings among the subjugated peoples of Hungary.  

 This process was usually achieved through broadcasts called Americanas, which discussed 

and often exaggerated the abundance and egalitarian nature of American life.54 Americana 

                                                                                                                                                             

890.1 Basic Studies, PBC 890 Basic Statements, Records Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, 
compiled 1951 – 1960, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 306, National Archives II, 
College Park, MD. 
 
51 “1956 Report on the Third Annual Conference on Broadcasting to the Soviet Orbit,” p.20, Special Reports, compiled 
1953 – 1983, Records of the USIA, 1900 – 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
52 Ibid., 230.  
 
53 Peter Zenkl, “The Liberation of Eastern Europe by Means Short of War, 18 March 1953,” p.10,  
890.1 Basic Studies, PBC 890 Basic Statements, Records Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, 
compiled 1951 – 1960, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 306, National Archives II, 
College Park, MD. 
 
54 FRUS, 1955-1957, 25: 61. 



17 

 

 

broadcasts covered an assortment of subjects such as the American election system, Chinatown, 

baseball pennant races, and jazz music. An example of this was broadcast on July 3, 1956 when 

VOA broadcast its July 4 special. In this commentary VOA chose to use the American Revolution 

to depict the greatness of democracy and to show a people striving for peace against a colonial 

authority.55 It seems to the outside observer, that using the American Revolution, a very violent, 

draining, and extended war would be a dangerous archetype to establish if the U.S. was trying to 

provoke peaceful evolutionary change. One could even argue that it promoted and glorified 

revolutionary action as a solution to cope with an occupying and controlling power. The article 

ended with a quote by Patrick Henry that could hardly be interpreted as promoting evolutionary 

change, emphatically asserting, “Give me liberty or give me death.”56 Americana broadcasts became 

more popular throughout the 1950’s because they were viewed as being less instigative than political 

commentaries. However, some would argue that people are generally more affected by standard of 

living arguments than they are by a country’s position in political affairs. In this case, Americana 

broadcasts could have had a substantial role in intensifying attitudes of Hungarians who wanted to 

live more abundant lives.  

 A popular subsection of Americana broadcasts were broadcasts regarding American 

economic successes. On June 27, 1956 the U.S. broadcasted that its gross personal income was 

$322,900 million.57 It claimed that people were working more and were earning significantly more.58 

                                                 

 
55 CPSDTFB July Fourth Special, The Impact of an Idea, 3 July 1956,” pg. 1, IBS-General, Subject Files, compiled 1956 
- 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, 
National Archives II, College Park, MD. 
 
56 Ibid., 4. 
 
57 Hungarians did not have a word for billion at the time so million was used in broadcasts 
 
58 Gilbert Grant, “Economic Developments Commentary 27 June 1956,” p.1, IBS-General, Subject Files, compiled 1956 
- 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, 
National Archives II, College Park, MD. 



18 

 

 

A similar broadcast was issued on October 2, 1956, covering the capitalist American democratic 

system. The script claimed that “the U.S. economic system has come the nearest to achieving a goal 

that communist propaganda frequently talks about, but that communist countries singularly fail to 

approach.”59 The scriptwriter claimed that the American economic system was the most egalitarian 

economic system in the world. The broadcast averred that a greater number of Americans owned 

stocks and farms and that Americans’ income doubled every 20 years. The same article proposed 

that 72% of Americans had money in banks.60 The article concluded that the capitalist system 

provided abundance, while at the same time assuring political liberty. Finally, the script ended by 

telling a story of a Russian immigrant to America who became head of the RCA after 39 years in 

America.61 U.S. broadcasts insinuated that the U.S. was a land where everything was perfect, no 

group lived in a desperate situation, everyone had a fair opportunity to advance in society, and most 

likely would. 

 Another common and important topic of Americana broadcasts was the foreign aid ventures 

and policies of the U.S. These broadcasts, both before the revolution and during it, could have 

influenced Hungarian opinions regarding whether they would receive aid. The U.S. often decided to 

broadcast to foreign nations about the multitudes of aid they were giving to other foreign nations. 

The U.S. emphatically asserted that it had allocated $5,000 million of aid a year to assist other 

countries that were beginning to pursue democratic policies.62 This allowed the U.S. to bolster its 

                                                 

 
59William A. Wade, “Economic Highlights, 2 October 1956,” p.1, IBS-General, Subject Files, compiled 1956 - 1962, 
documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National 
Archives II, College Park, MD. 
 
60 Ibid, 3. 
 
61 Ibid, 4.  
 
62 William A. Wade, “ECONOMIC SPECIAL #144 19 March 1956,” p.1,  IBS-General, Subject Files, compiled 1956 - 
1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National 
Archives II, College Park, MD. 



19 

 

 

position in the ever-important third world. Politicians also encouraged broadcasts about other 

countries that were in a similar situation to Hungary and receiving aid so that Hungary could identify 

with that country. Politicians hoped that Hungary would gain hope and follow in that country’s 

footsteps and become more democratic if Hungarians saw that they were receiving financial support 

from the U.S. Broadcasts also highlighted the fact that the U.S. would only give money to nations 

that had pursued liberal and democratic ideals.63 Transmissions regarding U.S. aid policies most 

likely led many Hungarians to increase their demands during the Hungarian Revolution in the 

expectation that they would receive U.S. aid. These broadcasts might be the reason Nagy’s policies 

became so radical, because he was attempting to do anything to obtain aid from the U.S. or the UN 

to resurrect his floundering regime.  

These policies can be observed by examining U.S. broadcasts to Hungary. On March 19, 

1956 William A. Wade wrote a broadcast regarding U.S. aid policies to Asia and the Middle East. 

The script stated that the U.S. would provide nations with aid in order to continue the quest for 

peace against the Soviet Union. This article documents that the U.S. was giving aid to Asian and 

Middle Eastern countries because the Soviet Union was encroaching upon their autonomy.64 The 

broadcast professed that the U.S. would provide victims of Soviet aggression with military aid to 

defend their right of self-determination. The most dangerous message regarding U.S. aid to other 

countries was broadcast on October 17, 1956 from a script written by Ronald J. Dunleavy. This 

commentary discussed U.S. policy toward the Suez Crisis and was issued slightly before the 

revolution in Hungary began. The commentary emphasized that, “The U.S. would assist and give aid 

                                                 

 
63 AFAC Overseas Understanding, 1956, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, 
General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
64 William A. Wade, “ECONOMIC SPECIAL #144 19 March 1956,” p.3, IBS-General, Subject Files, compiled 1956 - 
1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National 
Archives II, College Park, MD. 



20 

 

 

to any victim of aggression.”65 These broadcasts led Hungarians to believe that if they reacted 

against their communist oppressors, as these other nations had done, they too would receive U.S. 

aid. This issue was only compounded on October 23 when the revolution broke out and 

Hungarians, who were now victims of Soviet aggression, were left waiting for aid that would never 

materialize. 

 In order to make these broadcasts about the successes of American democracy more 

persuasive, they were paired with broadcasts that criticized and debased Soviet systems.66 

Scriptwriters were prompted to portray the Soviet Union as a colonial empire that dominated and 

controlled Hungary’s economic, political, social, and cultural institutions.67 The Soviet Union was 

depicted as a culturally dominant regime because they censored literature that was detrimental to 

their regime, while also enforcing that Russian language be mandatory in Hungarian schools. 

Scriptwriters were also directed to discuss the Soviet Union’s economic dominance over its 

satellites.68 Commentators were encouraged to discuss the Soviet Union’s deprivation of their 

satellites’ natural resources.69 Policy stated that “efforts should be made to weaken and undermine 

the leadership which was appointed by, and was faithful to, Moscow, and to stimulate and facilitate 

pressure from below without embarrassing or compromising those elements in the party exerting 

                                                 

 
65 “Memorandum for Mr. Berding, Subjects: Comments on IBS Scripts, Early Morning Commentary 880 17 October 
1956,” p.1, IBS-General, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of 
the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
66 “Global Theme III, Convince Peoples Abroad that the U.S. Stands and Works for Peace, 3 January 1956,” p.1, Subject 
Files, Compiled 1956-1962, documenting the period 1946-1962, Policy Plans and Guidance Staff 1960-1965, General 
Records of the Department of State, 1763-2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
67 Ibid. 
 
68 Peter Zenkl, “The Liberation of Eastern Europe by Means Short of War, 18 March 1953,” p.11, 890.1 Basic Studies, 
PBC 890 Basic Statements, Records Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, compiled 1951 – 1960, 
General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
69 FRUS, 1955-1957, 25: 105. 



21 

 

 

such pressure.”70 Politicians urged scriptwriters to be critical of the Soviet regime in order to instill a 

hatred of the domineering Soviet Union. These policies combined with policies designed to glorify 

the western world created a spark among the Hungarian population to throw off the yoke of their 

masters in order to achieve advancements in their standard of living and their material lives. 

 Broadcasts discussing Soviet failures or weaknesses were often utilized in an attempt to 

undermine communist influence. On April 11, 1956, a broadcast likened the Hungarian people to 

slaves. The broadcast recounted a report from the International Labor Organization that asserted 

that slavery still existed on a large scale in China and the Soviet Union. The document claimed that 

people living under the authority of communist governments were slaves.71 The broadcast 

contrasted this with a recent impressive upward swing in the American economy. On April 26, 1956 

a similar broadcast was issued which condemned the feeble Soviet economic system. This 

broadcasts chastised the Soviet Union for placing restrictions on trade with the free world. It 

claimed that these restrictions were necessary in order to maintain the myth that the Soviet 

economic system was superior to the capitalist economic system.72 Broadcasts attacked the 

communist system in order to render it impotent in the minds of Hungarians, even going to the 

extent to compare communists to slave-owning overlords in an attempt to foster Hungarian political 

activity. 

                                                 

 
70 Robert Bauer, “Report on Emergency operations of European Division VOA,” p.2, Reports and Studies, compiled 
1953 - 1998, documenting the period 1944 – 1998, Records of the Department of State, 1763-2002, RG 306. National 
Archives II, College Park, MD. 
 
71 “Labor and World News and Views 162, 11 April 1956,” pg. 1, IBS-General, Subject Files, compiled 1956 - 1962, 
documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National 
Archives II, College Park, MD. 
 
72 “Economic Special 147, The Tricks of the Communist Trade, 26 April 1956,” pg. 1, IBS-General, Subject Files, 
compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 2002, 
RG 59, National Archives II, College Park, MD. 



22 

 

 

 Khrushchev’s speech at the Twentieth Party Congress was another factor that was 

considered by policy-makers when defining radio broadcasting policy to the eastern bloc. 

Scriptwriters were directed to exploit the process of De-Stalinization in order to assess whether the 

Soviet Union was truly looking to democratize, or if De-Stalinization was simply propaganda used to 

improve the Soviet position in the third world.73 The U.S. believed that the latter was far more likely, 

thus broadcasts became far more critical of the regime in an attempt to test whether it had any real 

intention of reforming. 

 This policy proved to be very dangerous, as Khrushchev pursued reformist policies and 

began to eliminate elements of the Stalinist Rakosi regime. However, the U.S. perceived Soviet 

changes as being inadequate, and thus broadcasts became more aggressive. The U.S. saw De-

Stalinization as an opportunity to instigate changes by making the Soviet regime “put up or shut 

up.”74 This culminated in a series of aggressive broadcasts, which only intensified Hungarian 

animosity toward the regime, raising the potential for Hungarian revolutionary action.  

 U.S. misinterpretations of De-Stalinization can be observed in broadcasts discussing 

Hungarian political figures. On July 23, 1956 VOA issued a commentary that assailed Erno Gero for 

being a hard-line Stalinist, when in reality he was a reforming moderate. It was clear that the U.S. 

was growing impatient with moderate reforms and wished to push for much more. In this particular 

commentary written by Benjamin West, Rakosi’s replacement, Gero, was castigated for being a 

Stalinist sympathizer.75 West wrote:  

                                                 

 
73 “Subject: Voice of America Hungarian Programming, Nov 54- Nov 56,” p. 1, Reports and Studies, compiled 1953 - 
1998, documenting the period 1944 – 1998, Records of the Department of State, 1763-2002, RG 306. National Archives 
II, College Park, MD. 
 
74 Dr. Wilbur Schramm, “Briefing Paper Schramm Meeting, 1 August, 1956,” p. 41, Schramm Reports 1956, Reports 
and Studies, Compiled 1953-1988, documenting the period 1944-1998, Records of the U.S. Information Agency, 1900-
2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 



23 

 

 

Rakosi’s replacement by Erno Gero, however, is hardly likely to draw widely 
enthusiastic applause from either Tito or the Hungarian people. For Gero, is himself, 
a hard-line communist and his reputation is that of a man who will follow the Soviet 
line without question. Like Rakosi, Gero was trained in Moscow. Like Rakosi, he had 
been Anti-Tito and Pro-Stalin. Thus, Rakosi’s ouster appears at best a token 

gesture.76  
 

The commentary claims if Moscow had really wished to make a change they would have chosen 

Nagy. The U.S. wanted quick radical reforms in Hungary and urged the Hungarians off the path of 

slow evolutionary change and onto the path of quick and revolutionary reform. 

 In order to pursue quick reforms, the U.S. implemented an ultimately dangerous 

broadcasting strategy, attempting to appeal to Hungarian national sentiment in order to drive a 

wedge between the Soviet Union and Hungarians. Policy dictated that scriptwriters exploit national 

history, national heroes, native religion, and national literature.77 Scriptwriters were encouraged to 

discuss elements of the nation’s culture that set them apart from the Soviet Union in order to foster 

a zeal for independence and self-determination among the Hungarian people. Policy prompted 

scriptwriters to utilize certain historical events that occurred in the Hungarian past. These events 

were generally strategically selected to feature a Hungarian hero bravely fighting for the 

independence of his people against a foreign invading force.78 For instance, broadcasts mentioned 

Lajos Kossuth and Sandor Petofi, two leaders of the Hungarian Revolution of 1848 and Casmir 

                                                                                                                                                             
75 “EUR review of USIA Material 1956, Subject: Behind the Curtain Commentary, Benjamin E. West, 23 July 1956,” p. 
1, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of 
State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD . 
 
76 Ibid, 2. 
 
77 Jean Jerolaman, “Memorandum for Andrew Berding from Jean Jerolaman, 9 May 1955,” pg. 1, Country Plans, Subject 
Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 1763 – 
2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
78 Ibid, 1. 



24 

 

 

Pulaski, a Hungarian commander and the father of the American Calvary.79 Scriptwriters, likewise, 

were encouraged to utilize national literature, both past and present, to appeal to the idiosyncrasies 

of the Hungarian population. This strategy was often employed in Hungary because of the great 

Hungarian writers of the past as well the burgeoning Petofi circle.80 Attention was also placed on the 

religion of “captive nations”. This was particularly important for Hungary because it had a very 

strong link with the Roman Catholic Church. Most Hungarians were very religious and scorned the 

Soviet Union for shutting down their churches. To exploit this, policy-makers encouraged 

scriptwriters to write religious programs to be broadcasted in Hungary. These broadcasts proved to 

be very popular.81 U.S. policy-makers encouraged scriptwriters to utilize nationalism as a method to 

foster revolutionary spirit in Hungary.82 However, the U.S.’ exploitation of revolutionary national 

figures and events glorified revolutionary violence, and without a doubt instilled a volatile 

revolutionary spirit in the hearts and minds of Hungarians waiting to erupt at any time to fight for 

national independence and self-determination as their forefathers had done. 

 Policy-makers did sense danger in broadcasting about national issues, however they solved 

this problem by broadcasting about events in nearby countries. Scriptwriters were dissuaded from 

writing about domestic political events except on certain occasions when the omission of the event 

would be unavoidable or weaken the credibility of the station. On occasions where covering internal 

events was inevitable, broadcasts were to be limited to confirmed news reports. Commentaries on 

                                                 
79 Ibid., 1. Lajos Kossuth was the Governor-President of Hungary, who declared Hungarian independence and a 
freedom fighter in the Hungarian Revolution of 1848. Sandor Petofi is Hungary’s national poet. He wrote “Nemzetai 
Zal” which supposedly sparked the revolution in 1848 against the Austrians. Casmir Pulaski was a skilled Hungarian 
commander who led the Hungarian Confederates to many victories over the Russians to ensure Hungarian autonomy. 
 
80 Ibid, 1. The Petofi circle was a group of revolutionary anti-Soviet authors who wrote literature condemning the Soviet 
rule under the banner of Sandor Petofi, a Hungarian revolutionary and poet who sparked the Hungarian revolution of 
1848 against the Austrians. 
 
81 Ibid, 1. 
 
82 Ibid, 1. 



25 

 

 

the events were strictly forbidden.83 To replace broadcasts covering domestic events, policy dictated 

that scriptwriters cover events that happened in nearby countries.84 Policy asserted that these 

broadcasts be utilized to create a sense of jealousy toward reforms achieved by other nations. For 

instance, Hungarians believed that they had a close connection to Poland, thus broadcasts about 

democratic changes taking place in Poland were broadcast into Hungary. This was done under the 

assumption that Polish achievements would stimulate an interest among Hungarians to enact similar 

democratic changes.85 Broadcasting about other nations was embarked upon to create jealous and 

optimistic sentiment among nations, encouraging them to catch up to other nations that had 

ascended from similar plights.  

 The U.S. strategy of broadcasting about foreign events as opposed to native events proved 

to be dangerous as the situation escalated in Poland, and the U.S. continued to broadcast about 

situations that could lead to revolutionary interpretations and actions. On September 7, 1956, VOA 

broadcasted about the Pozan protests and the trial in Pozan. The Pozan protests occurred in June 

1956, and featured 100,000 Polish demonstrators demanding better working conditions. VOA 

asserted that in order to put down the demonstrations, the communist police killed 53 people and 

injured hundreds. The broadcast documented both the protests and the trial of Polish protestors.  

The broadcast claimed that these events had elicited a thaw in Poland. There was improvement in 

the freedom of expression for journalists and the legislature was granted more power and 

influence.86 The broadcasts glorified the actions of the demonstrators insinuating that they pursued 

                                                 
83 “1956 Report on the Third Annual Conference on Broadcasting to the Soviet Orbit,” p.245, Special Reports, 
compiled 1953 – 1983, Records of the USIA, 1900 – 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
84 Ibid.  
 
85 Ibid. 
 
86 Ronald Dunlavey, “Early Morning Commentary 852, On Trial in Pozan, 7 September 1956,” p.1, IBS-General, 
Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of State, 
1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 



26 

 

 

the only possible ways to elicit change. Dunleavy wrote, “There is little doubt that the regime has 

made such admissions and concessions only because it has had no alternative, the workers’ rising 

brought these injustices out into the glaring light of day, and they could not be ignored.”87 The 

broadcast regarding Pozan dangerously established the demonstrations in Poland as an archetype of 

how to elicit democratic change within the Eastern Bloc. 

 Although VOA claimed that it did not broadcast about internal events, it did issue a very 

inflammatory commentary on October 24, 1956 regarding the Hungarian situation. This broadcast 

termed the Hungarian events a ‘revolution’ when the VOA had never previously called any event 

occurring in the tensions of the Cold War a revolution. In their review of this script, the IPS 

criticized McCardle for calling the Hungarian demonstrations a revolution, when the East German 

Uprising in 1953 and the Pozan Uprising in June 1956 were not termed revolutions. Instead they 

were called armed provocations, riots, or demonstrations.88 This instilled passions and expectations 

among the Hungarian people regarding the eventual outcomes of the events. The broadcast also 

criticized Nagy for attempting to maintain some sort of order in Hungary after the events, because 

the U.S., or at least this VOA scriptwriter, wanted the events to escalate. The broadcaster criticized 

Nagy for being a communist collaborator, asserting, “It is questionable whether Nagy’s regime will 

satisfy the masses who are straining away from Soviet style communism. For virtually in his first 

official act - calling – in Soviet troops - Nagy has evoked aid from the very Soviet system from 

which he has earlier said Hungary must seek greater independence.”89 In reality Nagy did not call in 

troops, he simply told Hungarians to obey the troops that Gero had requested. Nagy wanted to see 

                                                 
87 Ibid., 1. 
 
88 Carl W. McCardle, “World Today Show Commentary, 24 October 1956,” p.1, Comments to Berding on IPS Material 
1956, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the Department of 
State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD.  
 
89 Ibid.,1.  



27 

 

 

the events concluded with as little bloodshed as possible and with the Hungarian population 

receiving as many gains as possible.90 However, the U.S. believed that Nagy was aligning with the 

Soviets when in reality he was trying to maintain order and act in a way that most benefited his 

fellow countrymen. 

 After the revolution had been crushed, 200,000 Hungarians fled the country. Most of them 

immediately traveled to Austria and from there went to various countries. In Austria VOA, RFE, 

RL, and British Broadcasting Company (BBC) interviewed refugees in an effort to determine the 

success of radio broadcasting. All of the interviews were conducted on military bases before refugees 

had had any contact with western ways of life. However, even if all precautions were taken in 

obtaining unbiased information, refugee statements were not totally representative of the Hungarian 

population. Refugees were typically more politically active. They were also mainly males, who were 

willing to leave their families and their lives to escape communism.91 Another factor that could have 

led to biased results was that these refugees were planning on living in the west and may have tried 

to respond in a way that benefited the west hoping it would improve their lives there. To add to this, 

interviews were conducted at military bases and the presence of troops may have affected refugee 

responses. It is likely that refugee reports and the methods in which they were conducted could have 

easily made refugees respond in an untruthful matter that exonerated U.S. broadcasting. However, it 

is also possible that refugees responded in a manner condemning western radio in order to have the 

west accept some responsibility for their role in the revolution in hopes that they would do all they 

could to better refugee lives. This being said, refugee reports provide the historian with the most 

objective account of the affects of radio broadcasting on the Hungarian people, due to their 

proximity to the event, and the scarcity of oral histories documenting the Hungarian Crisis. 

                                                 
90 Litvan, The Hungarian Revolution of 1956, 71. 
 
91 Audience Analysis Section Radio Free Europe “Hungary and the 1956 Uprising, March 1957” p. 10, 
http://www.osaarchivum.org/digitalarchive/hoover/index.html (June 2010). 



28 

 

 

 Although Hungarians expected to receive aid it seems that the majority of Hungarians 

maintained a positive disposition toward the U.S. and to foreign broadcasts. Refugee reports showed 

that 92% of Hungarians thought that western radio should continue broadcasting to Eastern 

Europe, and a majority thought that it should not amend its policies.92 Hungarians did not want to 

see western radio rendered innocuous. They believed that there was a need for a force to respond to 

communist propaganda. Refugee reports show that 1 out of 200 Hungarians believed that the 

revolution was not worthwhile, while 84% thought that the revolution did not go too far.93 A 

Hungarian respondent commented regarding VOA, “The programs were critical; that’s why we liked 

them. It was firm but truthful. Truth is sometimes unpleasant, but it must be told.”94 Hungarians 

generally found western radio to be more truthful than regime radio and wanted it to be maintained 

so they had a source from which to obtain more factual news. 

 However, not all Hungarians approved of what VOA broadcasted. Refugee reports also 

illustrated that 42% of Hungarians found VOA broadcasts untruthful, 35% believed it was too 

aggressive, and 21% believed that it was not objective.95 Hungarians often issued negative comments 

regarding VOA, claiming that the only reason for VOA’s existence was to utilize any methods to 

discredit the Soviet government in the eyes of the people. One refugee claimed that the Hungarian 

people did not believe VOA broadcasts, they saw them as mere propaganda. Another respondent 

commented, “VOA was dead wrong on the Hungarian events. I listened to both VOA and BBC 

during the Hungarian uprising. I definitely felt that the VOA was too excited.”96 People believed 

                                                 

 
92 Ibid., 14. 
 
93 Ibid., 18. 
 
94 “Soviet Reactions to Voice of America,” p.7, S 13, Special Reports, compiled 1953 – 1983, Records of the USIA, 1900 
– 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
95 Ibid., 25. 
 



29 

 

 

that the U.S. had a tendency to exaggerate in its broadcasts in order to make most of its points. 

Hungarians believed that the U.S. embellished facts in their broadcasts because they thought that the 

Hungarians could not grasp the thesis from normal news broadcasts, unless the point was made 

explicitly several times. Hungarians criticized broadcasts for overly exaggerating in order to shove a 

point down their throats. One respondent claimed that listening to VOA was like listening to a radio 

shouting at you like you were an ignorant child.97  

 Refugee reports show that the large majority of Hungarians were misled by the U.S. 

government into believing that they would receive aid. The RFE even conceded this, privately, 

stating that the only reasonable explanation why Hungarians pursued an armed uprising amidst such 

insurmountable odds was that they expected U.S. aid. “How such a belief could have taken route so 

strongly and universally is explained at least partly by references to the context of western broadcasts 

beamed at Hungary in the past.”98 Polls taken by RFE illustrated that half of the respondents 

believed that American broadcasts had given the impression that the U.S. was willing to fight to save 

Hungary, and less than one-third denied it. Reports concluded that 87% of Hungarians expected aid 

with 55% of that group expecting military aid.99 One thing that is clear is that Hungarians felt 

western radio had some role in insinuating that the U.S. would provide them with support.   

 After the revolution, the USIA and VOA claimed that Hungarian broadcasts were factual, 

objective, and that care was taken to omit material that may have incited the Hungarian population. 

However, the USIA and VOA still decided to alter their broadcasting policies because they had now 

                                                                                                                                                             
96 Ibid., 38. 
 
97 Ibid., 53. 
 
98 Audience Analysis Section Radio Free Europe “Hungary and the 1956 Uprising, March 1957” p. 6, 
http://www.osaarchivum.org/digitalarchive/hoover/index.html (June 2010). 
 
99 “Soviet Reactions to Voice of America,” p.7, S 13, Special Reports, compiled 1953 – 1983, Records of the USIA, 1900 
– 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 





31 

 

 

Europe were apparent, it was imperative that scriptwriters be more cautious. He concluded that 

there could no longer be any lenience in broadcasting to Eastern Europe. Revolutionary broadcasts 

were no longer an acceptable alternative to evolutionary change.105  

 After the revolution, the USIA and the State Department agreed to institutionalize a more 

efficient and effective script review procedure. Reviews of scripts were to be completed a week 

before the proposed date of broadcast by the IPS service in the State Department. In addition, to 

become a broadcaster one had to go through a two-year training program.106 This program 

encompassed an intense study in governmental policy, as well as in broadcasting, and in the native 

language. Prior to the revolution broadcasters were mainly émigrés.107 VOA believed that these 

émigrés may have deviated from scripts in order to broadcast more aggressive and accusative 

material. This situation was to be remedied by establishing training for broadcasters, as well as by 

hiring on-site reviewers to listen to foreign broadcasts as they went on air.  Changes in radio policy 

and review policies after the revolution reflect that the U.S. was at least concerned that something 

had gone amiss, rather they thought blame lay with the policy, the script writers, or the broadcasters. 

 VOA broadcasting had a consequential role in the Hungarian Revolution as broadcasts 

undoubtedly intensified Hungarian opinions against their Soviet oppressors and insinuated that the 

U.S. would provide the Hungarians with aid. Upon examination of broadcasting policy and radio 

broadcasts, it becomes clear that these ill-advised broadcasts stemmed from ambiguous policies put 

forth by the Eisenhower administration. The administration encouraged scriptwriters to be 

aggressive publicly, while privately scriptwriters were implored to proceed with restraint. This 

                                                                                                                                                             
104 Ibid., 10. 
 
105 Ibid., 11. 
 
106 Ibid., 15. 
 
107 Ibid., 15. 



32 

 

 

ambiguous policy was compounded by the fact that the U.S. government had an ineffective review 

procedure, which ultimately led to many aggressive transmissions that should have been censored. 

This unorganized system was a direct component of a fledgling propaganda organization that was 

recently escalated due to Eisenhower’s policy of Liberation of Captive Nations in order to free the 

peoples of the Eastern Bloc. Broadcasts were also intensified because the U.S. was ignorant of the 

Hungarian social and political climate. However, despite being relatively unknowledgeable regarding 

the Hungarian situation the U.S still felt justified in broadcasting to Hungary, without knowing what 

the outcome of their broadcasts would be. The U.S. was unconcerned with how their propaganda 

would affect the native peoples, and ultimately led the Hungarians into a revolution where they 

expected aid that would never materialize. Unfortunately, this practice was common in the Cold War 

as the U.S. and the U.S.S.R. often ignored, misled, and took advantage of third world nations, in 

their attempts to undermine their Cold War rivals. 



33 

 

 

Bibliography 
 

Secondary Sources: 
 
Cummings, Richard. Cold War Radio: The Dangerous History of American Broadcasting in Europe 1950-
 1989. Jefferson, N.C.: McFarland & Co., 2009. 
 
In his monograph Cummings, a retired director of the RFE, argues that the RFE did not step 
outside its bounds in broadcasting to the Eastern Europe or any other region. They simply fulfilled 
the role that was prescribed to them by the U.S. government. 
 
Gati, Charles. Failed Illusions: Moscow, Washington, Budapest, and the 1956 Hungarian Revolt. 
 Stanford, CA: Stanford University Press, 2006. 
 
This book recounts the events of the events of the Hungarian Revolution, and offers an interesting 
perspective because Gati was present during the event. Gati explores the heroism of the 
revolutionary figures and condemns the Soviet’s ruthless military actions. He specifically chronicles 
the evolution of Imre Nagy’s policies. Gati is also very critical of the American response to the 
event, citing the CIA’s lack of interest in Hungary as well as the fact that Eisenhower never intended 
to react. The roll back policy was just for intimidation.  
 

Granville, Johanna C. “Caught With Jam on Our Fingers: Radio Free Europe and the 
 Hungarian Revolution of 1956,” Diplomatic History 29, no 5. (2005): 811-839. 
 
Granville documents the charges brought against the RFE by an investigation that followed the 
revolution and determines that broadcasts support the findings of the panel that found RFE at 
blame. She concludes that psychological warfare broadcasting in the Cold War placed the United 
States in a dangerous position since it had limited knowledge of contact with the people it was 
broadcasting to. 
 

Granville, Johanna C. The First Domino: International Decision Making During the Hungarian Crisis of 1956. 
 College Station, TX: Texas A&M University Press, 2004. 
 
Granville in her monograph explores the international policies of five countries; Hungary, the Soviet 
Union, Poland, Yugoslavia, and the United States. She states that both the U.S. and the U.S.S.R. 
were ignorant of the political and social climate in Hungary.  Granville argues that this led to many 
irresponsible policies by the Soviet Union and the U.S. She also criticizes the United States for false 
broadcasts over Radio Free Europe promising the Hungarians aid. 
 

Johnson, A Ross. “Setting the Record Straight: Radio Free Europe and the 1956 Hungarian 
 Revolution," History and Public Policy Program Occasional Paper #3, Woodrow  Wilson 
 International Center for Scholars. October 2006. 
 
In this working paper Ross, a retired RFE director, attempts to defend the RFE against its many 
detractors, who have asserted that the RFE instigated the revolution and suggested that it would 
support Hungarians. He also defends RFE against claims accusing RFE broadcasts of convincing 
the Soviets to crush the revolution. He ultimately concludes that while some RFE broadcasts 



34 

 

 

overstepped certain bounds, that these broadcasts were not the norm and were not a significant 
factor in fomenting the Hungarian rebellion. 
 
Johnson, Ross A. ed. and Prata, Eugene R. ed. Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union  and 
 Eastern Europe: A Collection of Studies and Documents. Budapest, Hungary: Central European 
 Press, 2010. 
 
In this work Johnson defends the broadcasting policies of RFE claiming that their broadcasts 
adhered to U.S. policies and played an insugnifigant role in both encouraging the Hungarian 
Revolution and in creating the Hungarian assumption that they would recive aid. 
 
Litvan, Gyorgy, ed. The Hungarian Revolution of 1956: Reform, Revolt, and Repression, 1953-1963. New 
 York: Longman, 1996. 
 
Litvan’s account addresses that the revolution was not counterrevolutionary, and that it was a 
popular revolution. It challenges the beliefs that were proposed by Soviet propaganda and were 
accepted in most of the world. The book also discusses Soviet actions in the revolution, with 
particular interest on the reasons that they intervened. This is a useful account because it interprets 
American policy towards the event. It also is useful because it attempts to explain Soviet decision-
making. 
 
Puddington, Arch. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty. 
 Lexington: University Press of Kentucky, 2000. 
 
This is a document by Arch Puddington, a retired deputy director of RFE and RL. In this document 
he chronicles Radio Liberty’s and Radio Free Europe’s successes broadcasting to the Eastern Bloc. 
Puddington concludes that RFE was extremely successful in their attempts to broadcast, and that 
accusations made against RFE were unfounded. 
 
Rawnsley, Gary D. Radio Diplomacy and Propaganda: The BBC and VOA in International Politics, 1956-
 1964. New York: McMillan Press, 1996. 
 
Rawnsley’s work examines VOA’s and BBC’s role in various Cold War disturbances. He concludes 
that the VOA was an organization intended to send propaganda to Eastern Europe. He also 
concludes that the VOA did not deviate from government policy however, he asserts that 
government policy put forth by Eisenhower was dangerous and crusading and could have 
encouraged Hungarian actions. 
 

Primary Sources: 
 

“1956 Report on the Third Annual Conference on Broadcasting to the Soviet Orbit.” Special 
 Reports, compiled 1953 – 1983. Records of the USIA, 1900 – 2003, RG 306.  National 
 Archives II, College Park, MD. 
 
The Third Conference occurred slightly after the Hungarian Revolution. The conference addressed 
many of the issues that arose form the revolution. Dr, Schramm, a Psychologist specializing in 
analysis of Psychological warfare concluded that the VOA was deserving of no blame for the event 
in Hungary. The conference also discussed many strategies to make sure that a Hungarian situation 



35 

 

 

did not occur again in the future. Schramm argued that all radio broadcasting stations must become 
more vigilant about what types of interpretations could be derived from their broadcasts. 
 
AFAC Overseas Understanding, 1956. Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the 
 period  1946 – 1962. General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG  59. 
 National Archives II, College Park, MD. 
 
The document on oversea understanding is a document that addresses that U.S. aid is not given out 
without strings attached. The United States is trying to eliminate the belief that they provide every 
nation with aid because they have so  much money. However, in this document the United States 
clears this belief by emphatically stating that U.S aid is aid with strings attached. 
 
Audience Analysis Section Radio Free Europe “Hungary and the 1956 Uprising, March 1957” p. 14, 
 http://www.osaarchivum.org/digitalarchive/hoover/index.html (June 2010). 
 
This document is an analysis of radio communication in Hungary. All the information in this 
document comes from interpretations of Hungarian refugee polls that the RFE took in Austria. The 
document asserts that radio broadcasting did encourage Hungarians to believe that the U.S. would 
provide them with aid to fight against the oppressive Soviets.  
 
Bauer, Robert. “Report on Emergency operations of European Division VOA.” Reports and 
 Studies, compiled 1953 - 1998, documenting the period 1944 – 1998. Records of the 
 Department of State, 1763-2002, RG 306. National Archives II, College Park, MD. 
 
This document argued that the United States need ed to do whatever it could to place pressure on 
the Communist leadership of Eastern European countries especially with the recent development of 
De-Stalinization. Bauer also discussed many other ideas that later became interwoven into U.S. 
broadcasting policy. He asserted that countries should utilize other nations achievement to create a 
jealous atmosphere in nations where they were seeking change. 
 
Burris, Phillip H. “Memorandum for Mr. Berding from Phillip H Burris, Subject: Ford 
 Collumn, 30 April 1956.” p.1, Comments to Berding on IPS Material 1956, Subject Files, 
 compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962. General  Records of the 
 Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD. 
 
In this memorandum, the IPS service is very critical of Paul Ford for his policies that deviated from 
government policy. In this instance Burris even threatens to have IPS review all commentaries 
coming out of the VOA. IN this document the particular commentary that frustrates the IPS service 
regards the United States atoms for Peace program. 
 

Crawford, William A. “Memorandum, 6 February 1956.” PBC 890.2 Policy. PBC 890 Basic 
 Statements. Records Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, 
 compiled 1951 – 1960. General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59. 
 National Archives II, College Park, MD. 
 
In this document Crawford asserts that the United States should do everything in its power to foster 
and cultivate hope in Hungary. He also states that the United States should attempt to raise its 



36 

 

 

prestige their because in doing so he believes that it will make the Hungarians more active and more 
willing to pursue moral resistance from Communism. He thinks that the best way for the U.S. to 
raise its prestige in Hungary is to show a genuine concern for the welfare of the Hungarian people. 
 
 
 “CPSDTFB July Fourth Special, The Impact of an Idea, 3 July 1956,” pg. 1, IBS-General, Subject 
 Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, General Records of the 
 Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives II, College Park, MD. 
 
The July fourth commentary is one of the more inflammatory commentaries that the VOA released. 
This commentary glorifies the violence of the American Revolution, particularly focusing on Patrick 
Henry’s famous quote, “Give me liberty or give me death.” The commentary also discusses freedom 
comparing it to breathing arguing that it is something people do not notice unless they are deprived 
of it. 
 

“Determining the Impact of Radio Broadcasting to the Soviet Orbit.” S-16-57. Special 
 Reports, compiled 1953 – 1983. Records of the USIA, 1900 – 2003, RG 306,  National 
 Archives II, College Park, MD.  
 
This document discusses many of the methods that the United States utilized to determine what 
kind of affect U.S. broadcasting was having on Eastern European countries. The document is useful 
because it shows the lack of knowledge that the U.S. had regarding the situation in Eastern Europe.  
 

Division of Radio Program Evaluation, Department of State. “Media of communication and  the free 
 world as seen by Hungarian refugees,” 
 http://www.osaarchivum.org/digitalarchive/hoover/index.html (June 2010) 
 
This document is an analysis of radio communication in Hungary. All the information in this 
document comes from interpretations of Hungarian refugee polls that the RFE took in Austria. The 
document argues that radio broadcasting was very successful and that Hungarians did not regret the 
revolution. However, it also asserts that most Hungarians did believe that the U.S. would come to 
their aid, and that they were somewhat disillusioned when the United States did not intervene. 
 

Dulles, John Foster. “Speech 30 June 1955.” PBC 890.3 Press Releases. PBC 890 Basic 
 Statements. Records Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, 
 compiled 1951 – 1960. General Records of the Department of State, 1763-2002, RG  59. 
 National Archives II, College Park, MD. 
 
Dulles speech, delivered shortly after Eisenhower’s give the reader a better view of the Eisenhower 
governments policy. Dulles clarified Eisenhower’s speech by explicitly stating that the United States 
was not willing to liberate every nation, in the risk of sparking a war or condemning those people to 
genocide. Dulles speech as well as Eisenhower’s provided the political framework in which foreign 
policy to the Eastern Bloc would be defined. 
 

“Economic Special 147, The Tricks of the Communist Trade, 26 April 1956” pg. 1, IBS-
 General, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962, 



37 

 

 

 General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59, National Archives 
 II, College Park, MD. 
 
This document asserts that the Soviets are only pursuing certain reforms as propaganda measures in 
order to make it appear to the common observer that De-Stalinization is really taking place in the 
Soviet Union. However this article asserts that although the Soviets may not be as openly repressive, 
they have created furtive organizations that enforce Soviet oppressive underground. 
 

Eisenhower, Dwight D. “Speech 30 June 1955.” PBC 890.3 Press Releases. PBC 890 Basic 
 Statements. Records Relating to Poland, the Baltic States and Czechoslovakia, 
 compiled 1951 – 1960. General Records of the Department of State, 1763-2002, RG  59, 
 National Archives II, College Park, MD. 
 
This document contains a speech given by Eisenhower that many people believed defined the 
United States liberation Policy in the 1950’s. Many believed that this speech asserted that the United 
States would liberate any country that wanted to be free. However, Eisenhower asserted this was not 
the objective of this speech and that it did not insinuate that the U.S. would aid in the liberation of 
nations in the Eastern Bloc. 
 

“EUR review of USIA Material 1956, Subject: Behind the Curtain Commentary, Benjamin  E. 
 West, 23 July 1956.” Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 
 1962. General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National Archives 
 II, College Park, MD. 
 
This particular view addresses an extremely dangerous commentary regarding the events in Pozan 
that was broadcast into Hungary. This broadcast proved to be dangerous for several reasons. The 
broadcast was hazardous because the broadcast it glorified violence as a method to attain democratic 
reforms. It even at one point asserted that the only way the Pole were going to garnish any changes 
from Moscow was if they rebelled. 
 

Foreign Relations of the United States (FRUS), 1955-1957, Vol. XXV. 
 
This document is composed of declassified, published foreign relations documents composed by the 
United States. The majority of the documents regard the United States policies toward certain events 
occurring in Eastern Europe between 1955 and 1957. The document discusses the situation in 
Hungary as the U.S. perceived it and ultimately is an excellent source of primary sources that have 
allowed me to gain a wealth of background knowledge for my more in depth study. 
 

Grant, Gilbert. “Economic Developments Commentary 27 June 1956.” IBS-General, Subject Files, 
 compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962. General  Records of the 
 Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD. 
 
This commentary is an examination of how several of the countries that the United States gave aid 
to are doing. With this article the United States is able to discuss how much aid it gave to certain 
nations and it could also hand pick which countries were succeeding to broadcast about. In this 
particular case they chose to address Korea and Lebanon. 
 



38 

 

 

“Global Theme III, Convince Peoples Abroad that the U.S. Stands and Works for Peace, 3  January 
 1956.” Subject Files, Compiled 1956-1962, documenting the period 1946-1962. Policy Plans 
 and Guidance Staff 1960-1965. General Records of the Department of State, 1763-2002, RG 
 59. National Archives II, College Park, MD. 
 
This document addressees Global theme three and how that theme should be weaved into foreign 
broadcasts in order to proliferate the United States’ position in Eastern Europe. Global theme three 
was that the United states through whatever means necessary had to convince captive peoples that it 
stood and worked for peace and peaceful change. 
 
Jerolaman, Jean. “Memorandum for Andrew Berding from Jean Jerolaman, 9 May 1955.” 
 Country Plans. Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 –  1962. 
 General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National  Archives II, 
 College Park, MD. 
 

This document asserted that nationalism was a proper topic that VOA broadcasters could utilize in 
order to instill hatred for the Communist regime in the minds of Hungarians. Nationalist heroes, 
writers, and religions were to be utilized in broadcasting as a method to instill national pride and 
revolutionary fervor. 
 

Jerolaman, Jean. “Memorandum for the President from Jean Jerolaman, Subject: Voice of 
 America Broadcasts to Hungary, 19 November 1956.” Review of Hungarian VOA Scripts. 
 Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962.  General Records 
 of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD. 
 
This is a memo from Jean Jerolaman to President Eisenhower, discussing whether VOA broadcasts 
during the revolution were dangerous, or could be interpreted as instigating the revolution or forcing 
the United States into a position in which they had to provide the Hungarians with aid. Jerolaman 
concluded with the help of Andor Klay that the broadcasts issued during the revolution adhered to 
party line. 
 

Jerolaman, Jean. “Memorandum from Jean Jerolaman to Andrew Berding. Subject Paul Ford 
 Collumns.” Comments to Berding on IPS Material 1956, Subject Files, compiled 1956 - 
 1962, documenting the period 1946 – 1962. General Records of the Department of State, 
 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD. 
 

This document is a memo written to Paul Ford’s supervisor Andrew Berding regarding flaws with 
Ford’s commentaries. Jerolaman points out many times in which Ford deviates from governmental 
policy, and even concludes by threatening Berding that if unacceptable commentaries do not cease 
that their broadcasts would have to be overseen directly by the State Department.  
 

Jerolaman, Jean. “Memorandum for Berding, Subject: Comments IBS scripts, 4 June 1956.”  IBS-
 General, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962. General 
 Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College 
 Park, MD. 
 



39 

 

 

In this document Jean Jerolaman, the head reviewer for IPS is writing to Berding to discuss an 
improper commentary that was made by a VOA broadcaster. Jerolaman concludes that the VOA 
commentator distorted government policy, and implored Berding not to allow his commentators to 
act like news beats. She claims that speculation is left up to the press. The VOA’s goal should be to 
reiterate government policy. 
 
Jerolaman, Jean. “Jerolaman to Berding, Subject: World Today Commentary, 20 July 1956.” Review 
 of IBS, IPS, and IMS Materials, Subject Files, compiled 1956 - 1962,  documenting the 
 period 1946 – 1962. General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG 59. 
 National Archives II, College Park, MD. 
 
In this document Jean Jerolman is very critical of a broadcasts which stems from the USIA. In this 
particular instance she is frustrated by a Paul Ford commentary regarding the UN. She does not 
approve of Paul Ford asserting that the UN is a powerless organization that takes no actions, and 
simply sits around discussing items all day. 
 
 “Labor and World News and Views 162, 11 April 1956.” IBS-General, Subject Files, 
 compiled 1956- 1962, documenting the period 1946 – 1962. General Records of the 
 Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD. 
 
In this document the VOA is examining the state of slavery in the world today. The VOA utilizes a 
report from the International Labor Organization to make the claim that slavery is still rampant in 
the Soviet Union and in China today. This goes along with the fact that the VOA often referred to 
Hungarians as the “enslaved peoples.” In contrast to this the commentary also addresses the 
upswing in the American economy. 
 
McCardle, Carl W. “World Today Show Commentary, 24 October 1956.” Comments to Berding on 
 IPS Material 1956. Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 
 1962. General Records of the Department of State, 1763 – 2002, RG  59. National 
 Archives II, College Park, MD.  
 
This is a broadcast that was broadcast to Hungary at the inception of the Hungarian rebellion 
despite the fact that the VOA claimed that during the rebellion it issued no commentaries about 
local events. In this particular commentary McCardle makes two dangerous claims. He calls the 
Hungarians events a revolution and he attacks Imre Nagy the mover of the free movement as being 
a Communist collaborator. One IPS reviewer even stated that there was a possibility that this 
broadcast could lead toward Soviet interpretations of the event. 
 
“Memorandum for Mr. Berding, Subjects: Comments on IBS Scripts, Early Morning  Commentary 
 880, 17 October 1956.” IBS-General, Subject Files, compiled 1956 - 1962, documenting the 
 period 1946 – 1962. General Records of the Department of  State, 1763 – 2002, RG 59. 
 National Archives II, College Park, MD. 
 
Although this commentary does not receive any formal criticism, it is definitely an aggressive 
broadcasts, which could have led many Hungarians to expect U.S. aid. This occurs because 
Dunleavey asserts that the United States would assist any victim of aggression. 
 



40 

 

 

Murphy, Robert. “General Special Attachment from Mr. Robert Murphy to Allan Lightner  Jr., 29 
 August 1956.” P to IOP-Comments on IPS Material 1957. Subject Files, compiled 1956 - 
 1962, documenting the period 1946 – 1962. General Records of the Department of State, 
 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD.  
 
In this document Robert Murphy is inquiring as to why the IPS does not receive all VOA broadcasts 
from Munich. Murphy is aware of the fact that Hungarian refugees often said that the Munich 
statement was much more vehement. This document represents one reason why the broadcast 
review policy was so inefficient and ineffective. 
 
“Radio Moscow on VOA Behind the Iron Curtain.” S 28, Special Reports, compiled 1953 –  1983. 
 Records of the USIA, 1900 – 2003, RG 306, National Archives II, College Park, MD. 
 
This document addresses Moscow’s responses to VOA broadcasts. It  addresses responses by 
Hungarian leaders as well as by Soviet publications. Since the document is written by an American it 
is also useful into gaining insight into the attitudes of American radio broadcasting. For instance it 
seems that the Americans believed Soviet backlash was a good thing because it meant they were 
instigating changes and pressuring the regime. 
 

Schramm, Wilbur. “Report of Chairman on 4th Annual Conference on US Broadcasting to the Soviet 
 Orbit.” Schramm Report 1957. Reports and Studies, Compiled 1953-1998, documenting the 
 period documenting the period 1944-1998. Records of the USIA, 1900-2003, RG 306, 
 National Archives II, College Park, MD. 
 
The fourth Annual Conference on broadcasting to the Soviet Union was led by Dr. Schramm a 
psychologist at Stanford University who specialized in analysis of Psychological warfare. This 
conference takes place in 1957. It is pertinent to this study because they discuss changes that have to 
be made after the failed revolution in Hungary, as well as the results of the refugee reports. This 
document also discusses how the United States managed to turn the Hungarian situation to its 
advantage through various broadcasts in the wake of the revolution.  
 

Schramm, Wilbur, “Briefing Paper Schramm Meeting, 1 August, 1956.” Schramm Reports  1956. 
 Reports and Studies, Compiled 1953-1988, documenting the period 1944-1998. Records of 
 the U.S. Information Agency, 1900-2003, RG 306. National Archives II, College Park, MD. 
 
This paper is a account of the subjects and topics that would be covered at the third conference on 
broadcastiung to the Soviet orvbit. The document was issued to allow broadcasters to prepare for 
the conference so that they could have a productive, organized, and beneficial conference. 
 

“Soviet Reactions to the VOA.” Soviet Reactions to the VOA (84) 1957-1957. Special 
 Reports, Compiled 1953-1983. Records of the U.S. Information Agency, 1900 – 2003, 
 Record Group  306, National Archives II, College Park, MD. 
 
Soviet Reactions to the VOA is a document derived from reports that the VOA conducted with 
Hungarian Refugees in Austria after the revolution to determine Hungarian opinions on VOA 
broadcasting to Hungary. The document is composed of many statistics that reveal Hungarian 
opinions toward the VOA as well as quotes both approving of VOA and slandering it. 



41 

 

 

 
“Subject: Voice of America Hungarian Programming, nov 54- nov 56.” Reports and Studies, 
 compiled 1953 - 1998, documenting the period 1944 – 1998. Records of the  Department of 
 State, 1763-2002, RG 306. National Archives II, College Park, MD. 
 
This document asserted that the United States had to take advantage of De-Stalinization. The U.S. 
needed to intensify their broadcasts to Hungary to test the Soviet regime to see if they were going to 
make any changes. The United States needed to test to see if reformist Soviet policies were sincere 
or simply propaganda. 
 
Wade, William A. “Economic Highlights, 2 October 1956,”, IBS-General, Subject Files, 
 compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962. General Records of the 
 Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD. 
 
This document is a prime example of an Americana broadcast. In the article Wade discusses that the 
United States has came the closest to achieving economic egalitarianism. Wade also discusses that 
72% of Americans have money in the bank. Finally Wade concludes with a story of an East 
European becoming the head of RCA in only 39 years in America.  
 
Wade, William A. “Economic Special #144 19 March 1956.” IBS-General, Subject Files, 
 compiled 1956 - 1962, documenting the period 1946 – 1962. General Records of the 
 Department of State, 1763 – 2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD. 
 
In this broadcast William A. Wade asserts that the United States had 5 billion dollars allocated to 
foreign aid. This was a very influential broadcast because no Hungarians could even fathom 5 billion 
dollars much less money that was going to be given away. Wade also discusses that U.S. aid was not 
given out without strings, the United States expected nations to strengthen their free institutions if 
the United States was going to provide them with aid. 
 
 
Zenkl. Peter. “The Liberation of Eastern Europe by Means Short of War, 18 March 1953.” 
 890.1 Basic Studies. PBC 890 Basic Statements. Records Relating to Poland, the Baltic States 
 and Czechoslovakia, compiled 1951 – 1960. General Records of the  Department of State, 
 1763 –2002, RG 59. National Archives II, College Park, MD. 
 
This is a rather inflammatory document issued by Peter Zenkl that argues that the United States 
must be bold in their foreign policy. He argued that the United States should accomplish this by any 
means necessary, short of war. Policies like these led to insinuative and dangerous broadcasts which 
put captive peoples in danger. Zenkl realized that we were uniformed about the situation Eastern 
Europe, and argued that the U.S should proceed boldly because there was no way that anyone could 
know enough to know whether U.S. broadcasts could instigate a Hungarian war. Since this was the 
case Zenkl preferred that the United States react boldly as opposed to rendering itself to a position 
of trivial impact. 
 

 



42 

 

 

 

 

 


